fotoMNs
 Miroslav Nesrsta senior
MNs-úvod O stránke Curr. Vitae Kontakt Linky


webdesigner: self
 
   arrow (1K)
Technika
Na tejto stránke chcem prezentovať technické konštrukcie a riešenia, ktoré ma najviac zaujali a tiež zanechali hlbokú stopu v dejinách ľudskej technickej kreativity. Tematika je rozdelená do nasledovných podstránok:
V podkapitole Automobily prezentujem dve autá - veterány a to

- prvé komerčne jednoznačne úspešné auto s predným náhonom Citroen 11CV,
   ktoré sa udržalo vo výrobe neuveriteľne dlhé obdobie - v rokoch 1934 až 1965
- predstaviteľa automobilovej klasiky Ford Taunus (Cortina) MK5. Taunusa mal
   až do apríla 2003 syn Jarko, sám si na ňom vyváral a gitoval karosériu, ja
   som repasoval prednú nápravu, brzdy a štartér. Tento Taunus LM 289 AH je
   na druhom obrázku prezentácie
                                                                                  [+] 
Mám dlhoročné skúsenosti s vozidlami s koncepciou "všetko vzadu" (Škoda 120), a s predným náhonom a priečnym motorom pred prednou nápravou (Škoda Favorit). Mám tiež skúsenosti z rekonštrukcie vraku vozidla Trabant Combi. V kritických situáciách na klzkom povrchu, vozidlo agregátmi "všetko vzadu", s váhou vzadu značne presahujúcou 50% váhy vozidla má v kritických situáciách tendenciu dostávať sa do svoje prirodzenej polohy teda otočiť sa zadkom dopredu a stane sa to po prekročení kritického uhla výkyvu zadku (cez 45 stupňov). U vozidla s priečnym motorom pred prednou nápravou s váhou vpredu značne presahujúcou 50% váhy vozidla by sa zdalo, že ide vždy o vozidlo nedotáčavé. Avšak tento výtvor techniky má zasa tendenciu k tomu, aby ľahký zadok u málo zaťaženého vozidla v kritických situáciách občas strácal kontakt so zemou. Pri odtrhnutí sa kolies od klzkého povrchu sa zadná časť odtrhne skôr ako ťažšia predná časť a ak si ešte ku tomu vodič nespomenie že má okamžite odpojiť kolesá od náhonu vyšliapnutím spojky, zadok vozidla opäť "lieta" po klzkom povrchu. ako u pretáčavého vozidla typu "všetko vzadu". Zdá sa, že pre vodiča nie špecialistu na techniku extrémneho jazdenia by bolo najbezpečnejšie vozenie sa na vozidle s klasickým usporiadaním agregátov a zadným náhonom, lebo jeho reakcie v kritických situáciách pri šmykoch sú najviac predvídateľné, podľa očakávania vodiča a prechod do stavu nestability ľahšie kontrolovateľný. Asi aj preto majú vozidlá najvyššej triedy (BMW, Mercedes ...) klasické usporiadanie agregátov.
Ako prvé vozidlo s priečnym motorom a predným náhonom sa uvádza Morris Mini. Avšak málokto vie, že už v tom čase mal rovnaké riešenie aj legendárny Trabant. Usporiadanie agregátov s predným náhonom je u Trabanta a napr. Škody Favorita / Felicie identické.
V podkapitole Lietadlá prezentujem dve lietadlá a to

- dopravné veľkokapacitné lietadlo "Long-Range Jetliner" Boeing 747 "Jumbo"
   vyrábané bez zásadnejšej zmeny už 30 rokov
- najznámejší britský bombardér 2. svetovej vojny - Avro Lancaster 
                                                                                  [+]
Dnes už Európa vyrába Airbus, ešte väčší stroj. Jumbo však naďalej zostáva legendou ako priekopník v tejto triede. Jeho "povrchový" dizajn je unikátny, pri pohľade zospodu navodzuje asociácie s výzorom žraloka. Počas mojich zahraničných služobných ciest sa mi žiaľ nepodarilo sa na Jumbe previezť.
Domnievam sa, že vyhliadkové lety na Lancasteri by sa stretli s veľkým záujmom, ja by som bol hneď záujemca. Majestátny zvuk kvapalinou chladených radových motorov Rolls Royce pripomína pretekársku Bugatku.
V podkapitole Extrémny inžiniering prezentujem najväčšiu a najmocnejšiu bojovú loď všetkých čias Bismarck. Jej príbeh nie je o nič menej napínavý ako príbeh Titanicu (pritom je bohatší o tie vojnové príbehy). Tu by som chcel neskoršie pridať najmä rozprávanie o konštrukcii mrakodrapov.
                                [+]               
S ohľadom na kvalitu web stránok pre prezentované témy absolutórium si zaslúži stránka pre Bismarck, naopak by som očakával väčší záujem múzea R.A.F. o prezentáciu pre Lancaster a fy Ford pre Taunus / Cortina. Budem pokračovať v hľadaní lepších odkazov.
Copyright © 2006, Miroslav Nesrsta senior.