fotoMNs
 Miroslav Nesrsta senior
MNs-úvod O stránke Curr. Vitae Kontakt Linky


webdesigner: self
 
   arrow (1K)
Lietadlá
  Boeing 747
 
Keď letectvo USA požadovalo ponuky na lietadlo pre dopravu ťažkých nákladov, Boeing predložil projekt, ktorý by eventuálne smeroval k 747. Ako to už bolo s typom 707 a KC-135, dúfalo sa, že vládne rozvojové fondy pre vojenské projekty by redukovali náklady pri vývoji verzie pre komerčný trh. Avšak kontrakt dostala fy Lockheed a pokračovala v stavbe svojho lietadla C-5 Galaxy.
Boeing sa rozhodol pre pokračovať s komerčnou verziou 747, akonáhle aerolinky preukazovali dostatočný záujem o takýto typ. Boeing išiel dokonca aj ďalej a vybudoval celkom novú továreň pre produkciu 747, keďže nové lietadlo bolo oveľa väčšie ako jeho predchodcovia. Trup lietadla je enormne veľký, s hlavnou palubou s deväť radami sedadiel plus paluba horného poschodia. Pre prevádzkovanie takého ťažkého lietadla na existujúcich vzletových dráhach, váha musela byť rozložená až na 18 kolies piatich podvozkov. Bez ohľadu na jeho veľkosť, 747 bol navrhovaný tak, aby bol čo najviac podobný menším typom 707 a 727, pre uľahčenie oboznamovania sa posádky so strojom a pre kompatibilitu s letiskami.
747 používa jednotky servo riadenia a sofistikované navigačné systémy tak, že pre jeho prevádzku sú potrebné len 3 a u najnovšiho typu len 2 posádky. Hoci 747 preváža do 500 pasažierov, ich váha je len malou časťou celkovej záťaže.
Typ: Dopravné lietadlo
Pôvod: Boeing
Modely: Boeing 747-100, -200, -400
Posádka: ...
Prvý let: 9 februára 1969
Začiatok dodávok:
(747-100): 22 januára 1970 (pre Pan Am)
(747-400): koncom r. 2002 (pre Quantas)
Vyrobené kusy: ...
747-100: ...
747-200: ...
747-400: ...

Pohon / motory:
4x Pratt & Whitney PW4062 turbofans
alebo 4x Rolls-Royce RB211-524H turbofans
alebo 4x General Electric CF6-80C2B5F turbofans
Ťah:
(747-400) 1 125 kN) [P&W]
(747-400) 1 058 kN) [RR]
(747-400) 1 104 kN) [GE]
Váhy 747-400):
Prázdny: 180 985 kg
S nákladom: ... kg
Náklad: ... kg

Množstvo paliva: 216 840 litrov

Výkony 747-400):
Max. rýchlosť pri 9145 m:
970 km/h, Mach 0,885
Dolet s priemernou záťažou: 13 445 km

Rozmery: 747-400 :
Rozpätie krídiel: 68.77 m
Dĺžka: 70.66 m
Výška: 19.41 m
Najlepšia doteraz nájdená stránka pre Boeing 747 je http://www.747sp.com
Avro Lancaster 1 Lancaster 1
Bezpochyby najslávnejší britský štvor-motorový bombardér 2. svetovej vojny. Počas posledných troch rokov tejto vojny, Avro Lancaster bol hlavným ťažkým bombardérom pužívaným velením britského letectva na prenesie vojny do samotného nacistického Nemecka.
Toto lietadlo bolo výsledkom vývojovej práce Roy Chadwicka a jeho Avro tímu, pričom sa využíval dizajn už existujúceho menej úspešného dvojmotorového bombardéra Manchester. Prototyp vykonal svoj prvý let v januári 1941. Svojou impozantnou výkonnosťou a výbornými letovým charakteristikami, tento bombardér si rýchlo vydobyl prevahu nad inými štvormotorovými bombardérmi spojencov, ktoré operovali v Európe.
Počet priemyselných a vojenských organizácií, potrebných pre stavbu a prevádzkovanie Lancasterov bol obrovský. Šesť hlavných spoločností postavilo 7377 lietadiel v desiatich továrňach na dvoch kontinentoch Na vrchole produkcie bolo pri nej zamestnaných cez 1 100 000 ľudí pracujúcich pre viac ako 920 spoločnostíí. Pri letoch a servise Lancasterov bolo zúčastnené viac personálu, než pre akékoľvek iné britské lietadlo v histórii.
Prevádzková éra Lancastera je sprevádzaná pôsobivou štatistikou. Lancaster bol zopodvedný za vykonanie 156 000 bojových letov a zhodenie 608 612 ton bômb na Európu. Zúčastnil sa na všetkých hlavných nočných náletoch a taktiež na viacerých špeciálnych náletoch ako napr. potopenie krížnika Tirpitz, zničenie niekoľkých vodných priehrad. V priemere, Lancaster počas svojej životnosti v bojových akciách na fronte vykonal 21 misií. Primerný vek sedemčlennej posádky bol len 22 rokov. Posádka znášala nebezpečie a nepohodlie a veľa jej členov preukázalo veľkú odvahu v kritických situáciách. Bombardovacie letectvo trpelo na najvyššiu mieru padlých zo všetkých vetví britských služieb počas 2. svetovej vojny.
Typ: Ťažký bombardér
Pôvod: Avro
Modely: Lancaster Mk.I až .III

Posádka: sedemčlenná
Prvý let: 9 januára 1941

Začiatok dodávok: od septembra 1941
Vyrobené kusy: 7377 (430 v Kanade)
Mark I: 3425
Mark II: 300
Mark III: 3039

Pohon / motory (4x):
Lancaster Mk. I:
Model: Rolls-Royce al. Packard Merlin 20 al. 22
Typ: 12-válcový kvap. chladený
Výkon: 1460 hp

Lancaster Mk. II:
Model: Bristol Hercules VI
 Typ: 14-válcový 2-radový
Počet: 4    Výkon: 1650 hp

Rozmery:
Rozpätie krídiel: 31.1m
Dĺžka: 21.1m
Výška: 5.97m
Váhy: Lancaster
Prázdny: 16,705 kg
S nákladom: 30,800 kg
Nosnosť:
6350 kg v 10.06 m bombovnici
s modifikáciou mohol niesť až 9979 kg.

Max. rýchlosť pri 3500m:
462 km/h
Cestovná rýchlosť: 338 km/h
Dolet pri 6350 kg bomb. záťaži:  2675 km

Výzbroj:
Strelecké veže v nose, na chrbte (niekedy tiež na "bruchu") s 2x gulometom 0,303 palca, veža na chvoste so 4x gulometom 0,303 palca.

Najlepšia doteraz nájdená stránka pre Avro Lancaster je http://www.rafmuseum.org.uk ,
Bomber Command Collection.
Najlepšie vyobrazenie lietadla v akcii bolo na obale jeho plastovej stavebnice - zohnať.
Ostatné články v submenu Technika:

item Autá
item Lietadlá
item Extrémny inžiniering



Copyright © 2006, Miroslav Nesrsta senior.