fotoMNs
 Miroslav Nesrsta senior
MNs-úvod O stránke Curr. Vitae Kontakt Linky


webdesigner: self
 
   arrow (1K)
Automobily
Citroen "Traction Avant" citroen 1

Citroen nie je prvým výrobcom, ktorý zaviedol do výroby automobil s predným náhonom. Už niekoľko rokov predtým s týmto prišli iní, najúspešnejší bol v tomto asi nemecký DKW. Dôležitosť príspevku Citroenu nie je v tom, že by bol prvý, ale že bol prvou spoločnosťou, ktorá dosiahla s autom s predným náhonom naozajstný úspech.

Na Andreé Citroena zapôsobili inšpiračné vzory iných značiek a žiadal od svojich inžinierov vytvoriť vozidlo s predným náhonom, určené pre masy zákazníkov. V r. 1932 zostavil vývojový tím pre prácu na aute, ktoré malo priniesť predný náhon s marketingovým označením "Traction Avant". Rozhodol sa vyrábať auto so špecifikáciou zameranou na perspektívu, ktoré by nahradilo všetky jeho doteraz vyrábané modely. Dizajn celého auta mal byť kompletne nový. Auto malo mať predný náhon a nízky čelný profil, v kombinácii s monolitickou jednotkou karosérie / šasi. Vývojový tím viedol André Lefevbre a v tomto tíme boli špecialisti na jednotlivé komponenty. Tím zodpovedal na výzvu prvým "Traction Avant" Citroenom modelu 7CV, jeho 1,3 litrový 4-válcový motor poháňal predné kolesá cez vpredu umiestnenú prevodovku s diferenciálom. Motor bol umiestnený pozdĺžne za prednou nápravou a poháňacia sila sa prenášala ku predným nezávisle zaveseným kolesám cez poloosy.

Zavesenie bolo nezávislé pri všetkých kolesách, s pružinami vo forme torzných tyčí a od 1935 s hydraulickými tlmičmi. Zadný záves bol na svoju dobu rovnako sofistikovaný. Využíval rúrovitú tuhú os vybavenú transversiálnymi torznými tyčami. Pokiaľ ide o "kardanové" kĺby predného náhonu, vývojári vyskúšali dve riešenia a nakoniec boli implementované dvojité Hardy Spicer spojky a potom využívané až do konca výroby auta. Obdobne to bolo s prevodkou riadenia, kde sa ako definitívne od r. 1936 používalo hrebeňové riadenie. Hydraulické brzdy dotvárali pokrokovosť riešenia.

Zdalo sa, že rok 1934 bol rokom aerodynamiky, keď bol uvedený Chrysler Airflow a Tatra 77. Citroen 7CV bol zaiste súčasťou tohto predvádzania sa, hoci nebol tak radikálne štylizovaný ako tie dva typy. Oveľa radikálnejšie však bolo to, čo "Traction Avant" poskytoval pod povrchom, menovito šasi, ktoré kliesnilo cestu ku samonosnej konštrukcii karosérie. Pri Citroene 7CV, motorová prepážka a plochá podlahová sekcia boli veľké zostavy lisovaného kovu. Tuhá prepážka vlastne dosahovala až okolo motora, smerujúc dopredu pre akceptovanie pripojenia ku sofistikovanému zaveseniu predných kolies. Keďže nemalo náhon zadnej nápravy, auto "sedelo" na ceste na vtedajšie pomery extrémne nízko. Vďaka plochej dlážke, interiér bol veľmi priestranný. Jediným negatívom bola radiaca páka, ktorá nevhodne vystupovala z palubnej dosky a nepohodlne sapoužívala (radiaci mechanizmus bol však problémom u väčšiny prvých vozidiel s predným náhonom)

V priebehu mesiacov po úspešnom uvedení Citroenu 7CV, zakladateľ spoločnosti nakázal svojim inžinierom pridať vozidlu na šírke, čo si vyžiadalo aj zásahy do konštrukcie karosérie. V tomto prevedení sa v júli 1934 automobil predviedol ako Citroen 11CV, skromných niekoľko mesiacov po zavedení 7CV. Na začiatku bolo auto vybavené rovnakým 1,3 l / 32 hp motorom ako 7CV, čo sa rýchlo ukázalo ako nevyhovujúce a tak bol do 11CV nakoniec osadený motor 1,9 l / 46 hp a táto kombinácia vydržala až do r. 1957.

V priebehu rokov 1934 až 1940 bolo vyrobených 280 000 kusov Citroenov 11CV a 7CV. Nanešťastie tento úspech prišiel takmer súčasne so smrťou André Citroena tak, že legendárny francúzsky automobilový magnát nikdy nedospel k potešeniu z ovocia svojho úsilia. Úvodné problémy s autom Citroena zruinovali a spoločnosť prešla do iných rúk, načo potom v krátkom čase v r. 1935 André Citroen zomrel nevediac, že jeho meno bude navždy spájané s jednou z najvýznamnejších technológií storočia - pohonom predných kolies u automobilov.


Výrobca: Citroen Francúzsko
Modely: 11CV, 7CV
Varianty karosérie:
Limuzína (Sedan)
Coupé
Motor:
4-válcový radový
ventilový rozvod OHV
1,9 l (46 hp) pre 11CV
1,3 l (32 hp) pre 7 CV

Trakcia: pohon prednej nápravy
Výkony:
max. rýchlosť : ... km/h
spotreba mimo mesto: ... l / 100 km
Rozmery (sedan):
dĺžka: ... mm
šírka: ... mm
výška: ... mm
Váhy (sedan):
prázdny: ... kg
zaťaženie max.: ... kg

Zavesenie kolies a pérovanie:
podľa opisu v texte vyššie
Riadenie: hrebeňové
Najlepšia doteraz nájdená stránka pre Citroen 11 je http://www.autoswalk.com/cittracavber.html
Ford Taunus MK5 taunus 1
Čo vlastne môže zaujať na automobile s klasickým konceptom riešenia a dizajnu? Je tu kontrast práve s avantgardnou koncepciou tu uvádzaného Citroenu "Traction Avant", ktorá sa stala u súčasných áut malej a strednej veľkosti, po pridaní konceptu priečneho motora vpredu zasa prakticky štandardom. Ide tu o to, že zatriedenie auta do 3 základných kategórií pohonu
  1. klasická koncepcia s motorom vpredu a poháňanou zadnou nápravou
  2. koncepcia s motorom vpredu a poháňanou prednou nápravou
  3. koncepcia s motorom vzadu a poháňanou zadnou nápravou

je jednou stránkou veci. Pritom koncepcia "všetko vzadu" sa až na celkom výnimočné prípady (európske miniauto Smart) pre svoje nevýhody už dávno nepoužíva. Autá F1 a špeciály ako Ferrari a Lamborghini s motorom pred zadnou nápravou sú špeciálnou kategóriou mimo pôsobnosti na bežnú motoristickú verejnosť. Treba tiež prijať, že autá najvyššej kategórie (BMW, Mercedes, ...) majú klasický koncept. Druhou stránkou veci je ale ako je daný model v rámci svojho základného zatriedenia dovedený k funkčnej a dizajnovej dokonalosti. A práve úroveň v tomto smere robí Ford Taunus (Cortina) MK5 hodným záujmu motoristického fandu
Pokiaľ ide o mechaniku, samotná karoséria je moderne riešená z hľadiska bezpečnosti, bočnej tuhosti a deformačných zón, rozloženie váhy na nápravy je optimálne. Riešenie podvozkových skupín dáva vozidlu výborné jazdné vlastnosti a tiež skvelú prístupnosť agregátov pri údržbe a opravách, čo je osobitná výhoda pri starých vozidlách - veteránoch. Chúlostivou skupinou je kardanový náhon ktorý počuť, ak nie je v dokonalom stave.
Povrchový dizajn a línie karosérie Taunusa ho radia do kategórie klasiky "Vintage". Tento stroj sa zo všetkých Fordov najviac ponáša na svojich amerických veľkých bratov z 80 rokov (žial najnovšie americké Fordy sa nejako zaguľateli a už sa nedajú tak dobre identifikovať svojím výzorom medzi ostatnými súčasnými autami). Za svoj klasický zjav vďačí Taunus dlhej prednej časti, kde maximálne využitie motorového priestoru nie je dogmou. V záujme imidžu ale aj jazdných vlastností je nižší ako bežné, aj menšie autá, jeho nízka kabínka a bočné pontóny so zvýraznením obruby kolies a deliacej roviny v polovici dverí sú "čistokrvné" komponenty dizajnu od Forda. Mimoriadne vydarené sú originálne disky kolies pre tento typ. Celok navodzuje dojmy ladnosti, štíhlosti a dokonalosti, špeciálne u dvojdverového kupé. Túto estetickú úroveň však dosahuje až posledný model MK5. S potešením sa pozerám na detektívné seriály s Cowleym, Doylom a Bodym a tiež s Dempseym a Makepeaceovou, je tam plno Taunusov / Cortin MK5/MK4. Myslím si, že Taunus by bol najlepším kandidátom pre výrobu jeho replík.

Výrobca:
Ford Nemecko (pod názvom Taunus)
    Ford Veľká Británia (pod názvom Cortina)
Modely: L, GL, XL, GT, GXL
Varianty karosérie:
Limuzína (Saloon/Sedan)
Coupé
Kombi ( Station Waggon / Estate Car)
Motor:
4-válcový radový (V4)
ventilový rozvod OHC
1,6 l (72 hp) najviac dodávaný
1,3 l (59 hp) variant pri V4
2,0 l (90 hp) a 2,3 l (108 hp) pri V6

Trakcia: pohon zadnej nápravy
Výkony:
max. rýchlosť : 147 km/h
spotreba mimo mesto: 7 l / 100 km
Rozmery (sedan):
dĺžka: 4340 mm
šírka: 1700 mm
výška: 1362 mm
Váhy (sedan):
prázdny: 1035 kg
zaťaženie max.: 445 kg

Zavesenie kolies a pérovanie:
vpredu: nezávislé "paralelogramové" zavesenie kolies, odpruženie vinutými pružinami a koncentrickými teleskopickými tlmičmi, priečny stabilizátor
vzadu: pevná náprava zavesená na 2 pozdĺžnych a 2 diagonálnych vodiacich ramenách, odpruženie vinutými pružinami a excentrickými teleskopickými tlmičmi, priečny stabilizátor
Riadenie: hrebeňové
Najlepšia doteraz nájdená stránka pre Taunus je http://www.geocities.com/MotorCity/6599
Ostatné články v submenu Technika:

item Autá
item Lietadlá
item Extrémny inžiniering



Copyright © 2006, Miroslav Nesrsta senior.