fotoMNs
 Miroslav Nesrsta senior
MNs-úvod O stránke Curr. Vitae Kontakt Linky


webdesigner: self
 
   arrow (1K)
Elektrická sieť

Koncepcia elektrickej a elektronickej siete Opel Vectra C (oproti B) je celkom nová s vysokým obsahom funkčnosti a veľkým množstvom komponentov, rozsiahlejším, ako u viacerých porovnateľných modelov áut. Naviac k inovatívnemu dizajnu, poskytuje tiež vysoký komfort a jeden z najmodernejších systémov bezpečnosti v svojej triede, pre autá strednej triedy prináša nové štandardy. Každý z modulov elektroniky auta Vectra C riadi svoj príslušný segment elektrickej výbavy. Zásadne sa tým redukuje rozsah kabeláže auta z pôvodných až 2 km drôtov.
Elektronické moduly vo voze Vectra C používajú 3 lokálne siete so zbernicou CAN-bus:
HS High Speed (komunikácia s ostatnými kontrolérmi karosérie a ECU motora), LS Low Speed (komunikácia s elektrickými modulmi karosérie a zoskupením BCM). MS Medium Speed (informácie pre vodiča, ostatné info ako napr. GPS).
Uvedené tri siete sú informačne prepojené cez moduly s prevodníkom signálu.
CIM Column Integrated Module prenáša info medzi sieťami LSCAN a HSCAN.
GID Graphic Information Module prenáša info medzi sieťami LSCAN a MSCAN.
Rozdelenie architektúry pre prednú a pre zadnú časť auta je unikátnym riešením. Vectra C má dva periférne moduly UEC a REC s nadradeným modulom BCM Body Control Module. Modul UEC Underhood Electrical Center je umiestnený v priestore motora; obsahuje poistky a relé pre hlavnú distribúciu napájania, osvetlenie exteriéru a veľa funkcií pre šasi. Neobsahuje elektroniku a na BCM je pripojený diskrétnymi vodičmi. Modul REC Rear Electrical Center je (REC) je umiestnený v kufri a obsahuje poistky pre funkcie lokalizované v zadnej časti auta. Obidve centrá obsahujú mikrokontrolér a sú multiplexované na sieť karosérie. Všetky dvere majú inteligentné motory okien a obidve predné dvere naviac obsahujú modul dverí.


HSCAN
Moduly môžu byť na zbernicu pripojené sériovo, alebo paralelne. Ak dôjde k odpojeniu sériovo zapojenej jednotky (napr. ABS), rozdelí sa CAN-Bus na dve časti, ktoré spolu nie sú schopné naďalej komunikovať. Výmena dát medzi jednotkami „na rovnakej strane“ (napr. ECM a EHPS) zostává zachovaná. Ak dôjde k poruche alebo odpojeniu paralelne zapojenej jednotky, všetky ostatné komunikujú ďalej bezo zmeny.

Modul, diel

Pozícia v aute

1

CIM

Column Integrated Module

Modul stĺpika riadenia

KN

Pod volantom

2

DLC

Diagnostic L            Connector

Diagnostický konektor

KN

Tunel vpredu

3

YRS

Yaw Rate Sensor

Snímač otáčavého zrýchlenia

KN

P stĺpik dverí

4

HSCAN

High Speed CAN bus

 

 

5

ABS

ABS Anti-lock Braking System

Antiblokovací systém brzdenia

MT

Na brzd. posilňovači

 

ESP

Electronic Stability Programme

Program stabilizácie

MT

ABS vo verzii

s podporou ESP

 

TC

Traction Control

Riadenie trakcie

MT

ABS vo verzii

s podporou ESP

6

TCM

Traction Control

RJ automatickej prevodovky

MT

Prevodovka

7

AHL

Adaptive Headlights

Modul adaptívnych svetlometov

MT

Pod L svetlometom

8

ECU

Engine Control Unit

RJ motora

MT

Trakt sania

9

EHPS

Electro Hydraul Power Steering

Elektro-hydraul. posilňovač riadenia

MT

Za P svetlometom

MT motor, KN kabina, KF kufor L ľavý, P pravý

LSCAN

Moduly sú rozdelené do dvoch okruhov prepojených cez modul BCM. Jednotlivé komponenty môžu byť pripojené sériovo nebo paralelne. Ak dôjde k odpojeniu niektorej jednotky, zostává komunikácia medzi ostatnými zachovaná nezávisle na tom, či bola jednotka pripojená sériovo nebo paralelne. Výnimkou je BCM, po jeho odpojení sa preruší výmena dát medzi okruhmi.


Modul, diel

Pozícia v aute

1

GID

Graphic Information Display

Grafický informační displej

KN

Prístrojová doska

2

CIM

Column Integrated Module

Modul stĺpika riadenia

KN

Pod volantom

3

PDM

Passenger Door Module

Modul dverí spolujazdca

KN

 

4

SRM

Sun Roof Module

Modul posuvnej strechy

KN

Strecha

5

SDM

S               D             Module

Modul airbagu

KN

Tunel

6

PAS

Parking Assistant

Parkovací asistent

KF

Nárazník

7

TPMS

Tyre Pressure Monitoring System

Monitorovanie tlaku v pneumatikách

KF

L

8

REC

Rear Electronic Centre

Zadné elektrické centrum

KF

L, s poistkami

9

LSCAN

Low Speed CAN bus

 

 

10

DDM

Driver Door Module

Modul dverí vodiča

KN

 

11

DLC

Diagnostic L            Connector

Diagnostický konektor

KN

Tunel vpredu

12

DSM

Driver Seat Module

Modul sedadla vodiča

KN

Tunel vpredu L

13

SLM

Shift Lever Module

Modul šalter páky

KN

Tunel vpredu P

14

BCM

Body Control  Module

Modul karosérie

KN

L, s poistkami

15

UEC

Underhood Electronic Centre

Predné elektrické centrum

MT

L, s poistkami

16

IPC

Instrument Panel Cluster

Prístrojová doska

KN

Prístrojová doska

17

AH

Auxiliary Heating

Prídavné kúrenie

MT

Vzadu dolu

 

 

MSCAN

 

CRP/NHU       audiotelefón, navigácia                          KN      Pod oknom vpravo

TMS              Telematická jednotka                             KN     dtto

ECC              Elektronická klimatizácia                        KN     dtto

GPS              GPS                                                      KN      Zadné okno hore

CID/GID       Displej                                                  KN      Prístrojová doska

 

 

 

 

UEC Under-hood Electrical Centre
Predné elektrické centrum obsahuje relé a poistky pre hlavný rozvod napájania, ako aj funkcie pre šasi a osvetlenie. Nemá elektroniku a je pripojené na BCM diskrétnymi vodičmi. Obsahuje relé pre:
  - hlavné svetlomety (diaľkové a tlmené svetlá), parkovacie svetlá, blinkre, hmlovky
  - stierače, húkačka, stierače / ostrekovače svetiel

 

REC Rear Electrical Centre

Zadné elektrické centrum je umiestnené v kufri.  Obsahuje mikrokontrolér a komunikuje s BCM cez LAN. Obsahuje poistky pre funkcie v zadnej časti auta a streche a relé pre nasledovné funkcie:
  - svetlá koncové, cúvacie, brzdové, parkovacie, blinkre
  - zadné hmlovky, čerpadlo paliva, otvorenie kufra a dvierok pre tankovanie, stierač
V tomto bode sa tiež spája drôtová forma karosérie a strechy.

 

BCM Body Control Module /
IPBEC Instrument Panel & Body Electrical Centre
Riadiaci modul karosérie BCM je inštalovaný na centre IPBEC, ktoré je pripevnené na strane vodiča prístrojového panelu.
Funkcie, ktoré BCM riadi priamo, sú:
  - zámky dverí
  - bezpečnostný systém
  - osvetlenie interiéru a prístrojového panelu
  - senzory a spínače

Funkcie riadené cez UEC sú vymenované pri jeho popise  
Funkcie riadené cez REC sú vymenované pri jeho popise

 

Door Strategy
The door strategy uses multiplex communication for all functions in the front doors and discrete wiring for all functions in the rear doors. The front doors contain a door module which is separate from the switch panel. This door module reads the window, lock and mirror switches and controls the smart window motor, lock actuator and mirror motors. Strangely all doors contain a smart electronic window motor even though a module is present in the front.
Power Windows
The Vectra is equipped with full feature one-touch up and down on all four windows. All doors are equipped with smart motors that perform the anti-pinch function. The rear windows are controlled from the BCM via discrete wires. The front doors contain door modules that read the switch panel status and communicate over the LAN to the BCM. The front door module controls the smart window motor. The rear door switches connect via discrete wires to the BCM.



Power mirrors
The power mirrors are controlled from the front door modules and the driver’s mirror master switch connects to the driver’s door module. Memory mirrors are an option and are also controlled from the door module. Heated mirrors are an option.

Locks
The power door lock system is controlled by the BCM. Rear power lock motors and switches are connected directly to the BCM via discrete wires. Front door lock motors and switches are connected to the door modules and communicate with the BCM via LAN.

Exterior Lighting
Front exterior lighting control relays are mounted under-hood in the UEC but are controlled from the BCM via LAN. The lighting control switch is connected to the BCM. Rear exterior lighting control relays are mounted in the REC and are controlled by the BCM via LAN.

Interior Lighting
Interior lighting is controlled by the BCM and performs theatre dimming. The door switches also connect direct to the BCM. All dash and switch illumination are also driven directly by the BCM.

Additional Vehicle Sub-systems
In addition to the systems mentioned above this vehicle has options for:

  • A Sunroof is available as an option. It contains a microcontroller and communicates with the BCM over    MSLAN via the REC.
  • Power seats, Heated seats and Memory seats are offered as options. Where Memory seats are selected the inside rear view mirror is controlled from the driver’s seat module via discrete wires. The doors mirrors are controlled as before over the LAN connection to the door module. Other than this seats are a stand alone sub-system.

 

Copyright © 2006, Miroslav Nesrsta senior.