fotoMNs
 Miroslav Nesrsta senior
MNs-úvod O stránke Curr. Vitae Kontakt Linky


webdesigner: self
 
  
Úvod a charakteristiky
 
Najnovšia generácia áut Opel Vectra série C  sa objavila v roku 2002 a nahradila sériu B osobitného dizajnu.  Vectra C sa tak opäť vrátila ku konzervatívnejším tvarom, čo výborne ilustroval komfortne ladený sedan. Jeho podvozok hýčkal  posádku plavnou jazdou nie nepodobnou luxusnejšie ladeným limuzínam. Auto postavené na koncernovej podlahovej plošine General Motors  Epsilon (okrem Vectry ju používali aj Fiat Croma a Saab 9–3) však malo na viac a stalo sa terčom kritiky dynamickejšie zameraných zákazníkov. Tí chceli  nástupcu legendárnej Calibry, v reakcii na to Opel prezentoval liftback Vectra GTS. Verzia  GTS posunula  jazdné vlastnosti oproti sedanu na vyššiu úroveň. Jej tromfom sa stal aj praktický prístup do obrovského kufra. Táto recenzia je zostavená z vlastných skúseností majiteľa auta  Opel Vectra C GTS s benzínovým motorom obsahu 2,2 litra motorom typu Z22SE, aj z pohľadu servisu a opráv svojpomocou. O akomkoľvek  type auta sa nedá všeobecne povedať, že je vynikajúce alebo naopak nevydarené. Je nevyhnuté samostatne hodnotiť každú podzostavu auta objektívne až potom to integrovať do hodnotenia celku.
Karoséria a interiér
Auto má mimoriadne pekný vzhľad s klasickým európskym dizajnom, V porovnaní s „vajcovitým“, „ufovitým“ výzorom niektorých francúzskych,  japonských a iných áut vyzerá stále ešte ako AUTO.
Osobitne pekný je pohľad šikmo odzadu. Antikorózna ochrana je na úrovni EU štandardu, dnes si už žiadna automobilka nedovolí v tomto zaostávať.
Piate dvere vzadu typu hatchback umožňujú že auto poskytuje aj službu, pre ktorú by ste ináč potrebovali kombi. Sedačky na štandardnej úrovni primeranej pre športové auto.

Motor
Samotný Opel nemá v sortimente benzínový motor až takej veľkosti a preto je v aute  GM koncernový motor GM typu Z22SE. K tomuto prislúcha aj americká riadiaca jednotka (ECU)  typu GMPT-E15 (Menšie európske motory majú typ SIMTEC). V kritických stavoch pri odpájaní / pripájaní batérie, vymontovaní a skladovaní počas opráv preukázala táto ECU patričnú odolnosť zariadenia, určeného do náročných podmienok použitia.
Pri porovnaní so Škodou Favorit / Felicia, Fabia 1,4 MPI , má motor Z22SE oveľa múdrejšiu konštrukciu, demontáž / montáž dielov je oveľa ľahšia, najmarkantnejšie  je to u vodného čerpadla. Pri kľukovke nie sú axiálne vymedzovacie podložky ale jedna z výsteliek hlavného ložiska kľuky má aj bočné vertikálne časti,  je opretá o teleso motora a slúži ako vodiaca. Zato však sú niekde potrebné špeciálne prípravky, najmä pri kontrole nastavenia reťazového rozvodu a pri výmene vodného čerpadla (aby pritom nespadlo koliesko s reťazou jeho pohonu do motora)
Osobitnou kapitolou je napínač reťaze pôvodného typu Z22SE, ktorý nebol dosť spoľahlivý. Od r. 2009 Opel montuje napínač typu Z20NET prevzatý z GM koncernového Saaba.
Prevodovka, spojka, kardanky
K motoru prislúcha americká prevodovka typu F23. Funguje  vynikajúco, poskytuje maximálne možný komfort. Opel do nej predáva vlastný olej s červeným zafarbením, treba ho kupovať v značkovom servise.Spojka je namontovaná na dvojhmotovom zotrvačníku, ktorý tlmí rázy (kotúč spojky nemá obvyklé pružiny). Má automatické vymedzovanie vôle Self Adjustment Clutch SAC, dodáva najmä výrobca LUK.  Prítlačný kotúč sa dodáva s predpätím a  musí sa montovať / demontovať s použitím špeciálneho prípravku, ináč vymedzovanie skočí na maximum  a diel je nepoužiteľný. Pri montáži bez znalosti tohto, výrobca neuzná reklamáciu na nový dodaný diel.  U motorov nad 100 kW montuje Opel medziľahlé ložisko, upevnené na motore,  na pravej kardanovej hriadeli náhonu kolies. Eliminuje sa tým známy problém náchylnosti pravej kardanky na pokmitávanie, L a P kardanky pri kolese takto majú rovnakú dĺžku. 
Podvozok
Konštrukcia prednej nápravy typu Mac Pherson a zadnej nápravy s viac prvkovým systémom ramien sa nijako extra nelíši od EU áut rovnakej kategórie.
Nebolo badať tendenciu k mimoriadnemu alebo predčasnému opotrebovaniu alebo poruchám silentblokov na ramenách. Konštrukcia podvozku je riešená vzhľadom na športový charakter auta – precízne správanie sa auta v kritických situáciách má prednosť pred komfortom.

Brzdy
Štandardná EU konštrukcia rovnaká na veľa autách, bez pripomienok.
Piestik strmeňa zadnej brzdy pri inštalácii nových brzdových doštičiek zatláčať pomocou špeciálneho prípravku, ktorý ním pri zatláčaní pootáča. Ináč sa zničí aut. vymedzovanie vôle ručnej brzdy.

Supermoderná elektrická inštalácia
Problematike venujem samostatný článok  http://web.stonline.sk/nesrsta/subM1/vece_lan.htm . Dnes to tak majú riešené všetky autá rovnakej kategórie, no Vectra C bola v tomto smere pionierom. Ročníky až do 2009 mali problémy s modulom stĺpika riadenia CIM.
 
Celkový názor na Vectru C
Kvalitou s spoľahlivosťou sa Opel Vectra C nijako nelíši od obdobných áut v svojej kategórii (najviac sa porovnáva s VW Passat).
Problémy s napínačom reťaze náhonu rozvodu ventilov a s modulom CIM elektrickej siete sú vyriešené, ak má auto namontované  tieto diely v prevedení dodávanom od r. 2009.
Svojím vynikajúcim vzhľadom svojho najväčšieho konkurenta VW Passat dokonca prekonáva.  
 
 
 
Copyright © 2006, Miroslav Nesrsta senior.