fotoMNs
 Miroslav Nesrsta senior
MNs-úvod O stránke Curr. Vitae Kontaktac Linky


webdesigner: self
 
   arrow (1K)
Favorit a jeho podzostavy 

Charakteristika Favorita ako celku je podaná v úvode. Charakteristika jednotlivých podzostáv všeobecne a z pohľadu prevádzky, servisu a opráv (PS&O):

K
Karoséria
M
Motor
P
Prevodovka, náhony
NP
Predná náprava, riadenie
NZ
Zadná náprava
B
Brzdy
CK
Chladenie, kúrenie
E
Elektrika


Karoséria

bertone_logo Dizajn karosérie pochádza zo štúdia Bertone. Jednalo sa o tzv. skin design, t.j. podrobný návrh povrchových tvarov karosérie a riešenia interiéru, vrátane použitých materiálov, textilu a plastov. Návrh bol vicnásobne oponovaný zadávateľom Škoda Ml. Boleslav, až sa dospelo ku konečnému riešeniu.

Medzi motoristickou verejnosťou sa názory na tento dizajn rôznia. Mne sa páči, v svojom období bol Favorit krajší ako VW Golf 1. série. Nie však už tak Forman, čoby "Favorit s predlžovačkou karosérie". Na interiéri Favorita sa mi páči volant originálneho (hranatého) dizajnu, budíky so zeleným podtienením (sú krajšie ako u neskorších modelov) a pôvodný dizajn čalúnenia pokiaľ je kombinované s látkou.
Neskorší čierny interiér je zo súčasného pohľadu nemoderný (zasa sú aktuálne pastelové farby). Zato funkčnosť kľučiek s madlami originálneho dizajnu je slabá. Felícia je postavená báze Favorita a jeho karosérie. Povrchové tvary Favorita pôsobia štíhlo a mladistvo, u Felície už to všetko dospelo a zagulatilo sa. Stojí tiež za povšimnutie, ako Favorit svojím výzorom predstihuje Citroeny podobného vterajšieho "hranatého" dizajnu.


Motor

Je pôvodom ešte zo Škody 1000 MB, prešiel však velmi dôkladou kvalitatívnou inováciou. Najvýznamnejšou zmenou je nová osmikanálová hliníková hlava so samostatnými sacími a výfukovými kanálmi.  U piestov nového riešenia sa dosiahlo zníženie montážnej vôle z 0,08 na 0,02 mm so zodpovedajúcim znížením hlučnosti, opotrebenia i spotreby oleja. I starší motor, ak je OK, nemá problém udržať spotrebu oleja 0,2 l / 100 km. Ojničné ložiská ako kritické miesto z pohľadu životnosti motora teraz umožnujú dosiahnúť životnosť nad 200 000 km, ak sú dodržiavané požiadavky na "olejové hospodársvo".
Motor musí mať trvale nemrznúcu zmes určenú pre hliníkové motory. Videl som, aké krátery dokáže na hlave "vyhlodať" nerešpektovanie tohto pravidla. Taktiež musia byť striktne dodržiavané limity uťahovacích momentov pre skrutky kozlíka ventilového rozvodu a pre sviečky, nie je problém stretnúť sa s hlavou so strhaným závitom pre sviečku. Pri odoberaní hlavy najväčším strašiakom je možnosť odtrhnutia niektorej skrutky. Preto si dávam skrutky povoľovať dynamicky kompresorom poháňaným "drgátkom" v pneuservise.
Vypínacie ložisko spojky je v trvalom zábere s lamelami kotúča spojky. Pri zdegradovaní ložiska dochádza rýchlo k sústruženiu lamiel, v prípade podozrenia na nekorektné vypínanie spojky je nevyhnutné závadu ihneď odstrániť.


Prevodovka, hriadele a kĺby náhonu

Prevodovka je kľúčovým komplexným komponentom auta, príručky radia akékoľvek opravy zveriť značkovémo servisu. Návod na rozobratie a zloženie tejto prevodovky obsahuje len "dielenská príručka" - kniha Andrt - Malina. Problematika prevodovky Favorita je natoľko zložitá a zaujímavá, že je tu jej venovaný samostatný článok.
Pre opravy hriadelov a kĺbov náhonu existuje v príručkách dostatok dobrých návodov.


Predná náprava, riadenie

Na rozdiel od drahších automobilov, Favorit nemá pomocný rám prednej nápravy. Má len nápravnicu, jej uchytenie na "prsia" v motorovom priestora a do dlážky pôsobí dôveryhodne. Ramená prednej nápravy vytŕčajú dopredu ako na Citroene 2 CV. Ostáva už len teleskopická jednotka s pružinami ako štandardné riešenie prednej nápravy typu Mac Pherson. Predný skrutný stabilizátor absentuje. Celá náprava sa mimoriadne ľahko udržiava svojpomocou. Výmenu vadného ložiska predného kolesa na vymontovanej teleskopickej jednotke však zverím autoservisu.
Hrebeňové riadenie je u áut tejto kategórie štandardom. Vyžaduje si len udržiavanie predpísanej náplne oleja (novší typ má náplň vazelíny) a výmenu ochranných gumených manžiet, ak už zdegradovali. Guľové čapy riadenia pri kolesách vyžadovali výmenu častejšie.
Nikdy som nepociťoval potrebu posilňovača riadenia.


Zadná náprava

Riešením zadnej nápravy Favorita som nadšený. Jednoduchšie z pohľadu PS&O sa to už nedalo.


Brzdy

Predné brzdy sú jednopiestové "euro" štandard, s odpovedajúcimi nárokmi na PS&O.
Zadné brzdy sú pôvodne konštrukcie Škoda, u novších modelov VW.
Brzdy Škoda - velikou výhodou pre PS&O sú snímateľné bubny. Nastavovače vôle "samostavy" konštrukcie Škoda - pred kontrolou symetrie dolaďujem ich nastavenie manuálne.
Brzdy VW - optimálne riešenie samostavov.
Piestiky brzd sa vplyvom pôsobenia vlhkosti zanášajú hrdzavým povlakom, u predných sa po čase vyskytujú zhrdzavené miesta. Piestiky si vyžadujú raz ročne prečistenie spolu s valčekom, alebo výmenu piestikov. Zadné brzdové valčeky sú také lacné, že nie je problém ich kedykoľvek radšej vymeniť, pokiaľ sa podarí uvoľniť prírubu prívodnej rúrky s kvapalinou, ináč túto vymeniť tiež. Pružné hadice bŕzd majú garantovanú obmedzenú životnosť (5 rokov ?).
Ak sú zadné brzdy symetrické pri ovládaní ručnou brzdou, avšak namerá sa nesymetria u nožnej brzdy, sú na rade rozdeľovače tlaku predná/zadná brzda, montované na výstupe hlavného brzdového valca. U Formana je rozdeĺovanie tlaku riešené tzv. záťažovým regulátorom ovládaným snímačom zaťaženia zadnej nápravy, ktorý obmedzuje tlak obidvom zadným brzdám súčasne.


Chladenie, kúrenie

Bez pripomienok


Elektrika

Bez pripomienok


Rôzne

Častým zdrojom trápenia je hydraulický ovládač / naklápač predných svetiel. Vinou najmä praskania umelej hmoty na prívode kvapaliny do piestikov v svetlách, zariadenie sa dokáže pokaziť  i len v období medzi dvomi STK. Jeho cena nie je malá, skúšam to opraviť podľa návodu, ktorý je možné nájsť na internete. Na ovládači (umiestnený v kabíne) je potrebné vytvoriť odvzdušňovacie otvory so zaslepením skrutkami.

Copyright © 2006, Miroslav Nesrsta senior.