fotoMNs
 Miroslav Nesrsta senior
MNs-úvod O stránke Curr. Vitae Kontakt Linky


webdesigner: self
 
   arrow (1K)
Úvod a charakteristiky Favorita 

Tu prezentujem svoje skúsenosti s prevádzkou, servisom a opravami dvoch vozidiel ŠKODA Favorit modelu 90/91 (moje vozidlo "biele Favo" BF a vozidlo syna "žlté Favo" ŽF). Vozidlá sú prevádzkované výhradne s vlastným servisom s prípadnou pomocou známého automechanika pri osobitne náročných operáciách, vykonávaných prvýkrát.
  • vozidlo BF je Favorit 135 model 1991 s výmenou karosérie v r. 1995 zakúpené v r. 1999. V r. 2004 namontovaný pohon LPG.
  • vozidlo ŽF je Favorit 136 model 1990 zakúpený v r. 2005 od prvého majiteľa, namiesto odpredaného Trabanta. Pri nákupe boli už maximálne zohľadnené skúsenosti s BF. Po skúsenostiach s pohonom LPG (oktánové číslo nad 100) a vzhľadom na neperspektívnosť a cenu benzínu 91 bol pri tejto kúpe požadovaný motor s vyššou kompresiou (F 136).
Majitelia Favoritov často porovnávajú pozitíva a negatíva tohto vozidla so súčasnými automobilmi, najčastejšie Škoda Fabia. Moje hlavné skúsenosti v tomto smere sú:

Čo od Favorita možno očakávať
  • štýlový dizajn pôvodu zo štúdia Bertone
  • priestranný interiér
  • najnižšie náklady na náhradné diely *) a ich dostupnosť ešte niekoľko rokov
  • najnižšie náklady na prestavbu na pohon plynom LPG
  • možnosť servisu a opráv vozidla svojpomocou, s výnimkou prevodovky
  • schopnosť "držať krok" v normálnej prevádzke i s novšími autami, ak ich vodič dodržiava dopravné predpisy
*) spomedzi vozidiel v SR a ČR, poskytujúcich zrovnateľné úžitkové vlastnosti

Čo od Favorita neočakávajte
  • úroveň pasívnej bezpečnosti a jazdné vlastnosti podvozku na úrovni Škoda Fabia
  • nižšie náklady na palivo ako u najmodernejších motorov s "multi-point" vstrekovaním, bez aplikácie pohonu na LPG
  • odolnosť skeletu karosérie proti korózii na úrovni Škoda Fabia
Rád by som zohnal informácie
  • tipy a triky používané na "eko" rally - jazdilo sa vraj i za 3,5 l / 100 km
  • zoznam dielov z Felície, priamo aplikovateľných do Favorita

Hodnotenie podľa kritérií používaných pri autorecenziách (biele Favo)

Spoľahlivosť, poruchy: 8/10
(1 = nespoľahlivé, 10 = bez porúch)
-----------------------------------------
Auto kúpené od organizácie (!) pri 80 000km, má nabehané asi 120 000 km. Auto som nikdy dobrovolne nezveril autoservisu, chodím tam len na EK príp. na zmeranie geometrie a symetrie bŕzd, som tam pritom osobne prítomný.  Udržiavané výhradne vlastnou svojpomocou, kvalitu servisu a opráv garantujem osobne.
Za 10 rokov som nikdy nemal poruchu na ceste s výnimkou spojky, kde som zavčasu nezaregistroval že sa zničilo ložisko, následne sa odsústružili konce lamiel prítlač. kotúča a spoka prestala fungovat.
Auto má už druhú prevodovku, na prvej bola chyba ktorú opisujem v časti "Prevodovka". U motora chýbajúca poistka na piestnom čape 2. valca, snáď chyba už z výroby, zničilo stenu valca bolo potrebné vymeniť vložku 2. valca, odvtedy spotreba oleja nízka takmer ako na novom motore.
Ostatné vymenené diely boli tie s obmedzenou životnosťou (výfuk, brzdové dostičky, čeluste, kotúče, manžety kardanov ... ). Používam len ten najobyčajnejší predpísaný olej do motora a prevodovky.

Náhradné diely: 10/10
(1 = príliš drahé, 10 = lacné)
---------------------------------
Najnižšie náklady na náhradné diely spomedzi vozidiel v SR a ČR, poskytujúcich zrovnateľné úžitkové vlastnosti

Prevádzkové vlastnosti / náklady: 8/10
(1 = vysoké, 10 = nízke)
-----------------------------
Veľmi nízke ročné náklady na poistenie.
Nízke náklady na náhradné diely. Servis a opravy takmer výlučne spojpomocou.
Je nevyhnutný neustály boj s koróziou, skelet je však ešte celý, pôvodná biela farba. 
Spotreba a z toho vyplývajúce náklady primerané klasickému motoru s karburátorom, jazdenie na LPG to viac než kompenzuje a pritom z hľadiska znečisťovania ovzdušia kompenzuje aj neexistenciu katalyzátora.  Najväčšou nevýhodou pohonu LPG sú obmedzenia pri parkovaní.

Jazdné vlastnosti: 8/10
(1 = neuspokojivé, 10 = vynikajúce)
------------------------------------------
Nedostatok výkonu u Favorita je kritický najmä pri predbiehaní dlhých nákladných áut.
Jazda po dialnici akoukoľvek rýchlostou až do 180 km/h na mňa nerobí žiaden dojem, zato 120 km/h po lesnej ceste na rally veľmi veľký. Pri jazde na klzkom teréne so zátačkami sa dá vyjsť z každej kritickej situácie bez ujmy, ak je ešte možné pridať plyn.  Na snehu a ľade bez zimných pneumatík vzadu ani kilometer, s takouto výbavou sa auto pri pribrzdení alebo ubratí plynu správa nevyspytateľne.
Jazdím už 50 rokov bez nehody. Vzhľadom na vek, vyhýbam sa podľa možnosti jazde v noci.

Komfort: 8/10
(1 = neuspokojivé, 10 = vynikajúce)
------------------------------------------
Vyhovuje, kúrenie by mohlo byť lepšie.  
Pri pohone na LPG motor vrčí veľmi kultivovane.
Zasúvanie rýchlostí - veľmi dobré.

Priemerná spotreba paliva - plyn LPG: 9 l / 100km


Užitočné odkazy:
Copyright © 2006, Miroslav Nesrsta senior.